Gamelan
Miturut Baoesastra Djawa ( W.J.S Poerwadarminta )
gamelan inggih menika arane tetabuhan kang rericikane akeh banget (saron,
bonang, gender lsp). Bahan kangge damel gamelan arupa perunggu utawa gangsa
(campuran tembaga lan timahsari), kuningan saha barut(wesi lan plat).
Gamelan
gadhah melodhi kang magis utawa kagungan daya
supranatural, mula swaranipun gamelan diarani mélodi utawa wirama perkusi kang magis .
Gamelan kalebu perangan wonten ing kabudayan
Jawa.
Gamelan Jawa gadhah ciri khas kanthi nada ingkang luwih lembut lang ngagem
tempo ingkang luwih alon. Ing Jawa gamelan biyasané kanggo musik pangiring pagelaran wayang kulit
utawa ringgit, tari
lan uyon-uyon. Jinisé laras
ing gamelan wonten kalih yaiku laras pélog
lan laras slendro. Saben satunggal sèt gamelan nduwéni instrumén kangge laras
pélog
lan slendro.
Jinis
Jinis gamelan werna-werna
lan kapérang miturut laras lan tlatah panyebarané. Munculé gamelan didhisiki
saking budaya Hindu-Budha.
Instrumené dikembangaké ing jaman
Kerajaan Majapahit . Ing mitologi Jawa, gamelan diciptakaké déning Sang Hyang
Guru ing mangsa Saka, kanthi istana ing gunung Mahendra ing Medangkamulan. Sang Hyang
Guru pertamané nyiptakaké gong kanggo ngundhang para dewa . Kanggo pesen kang luwih mligi banjur nyiptakaké
rong gong, sawisé kuwi
kabentuk set gamelan.
Miturut larasé
- Gamelan laras sléndro, titi laras slendro gadhah 5 nada yaiku 1 2 3 5 6
- Gamelan laras pélog, titi laras pélog gadhah 7 nada pepaka yaiku 1 2 3 4 5 6 7
- Gamelan laras prawa (Pasisir)
Miturut tlatah sumebaré
Saben dhaérah
ing Nusantara kagungan gamelan kang mawarni-warni miturut tlatah budayanipun, piranti gamelan kang dianggo
ugi marupa-rupa lan béda-béda.
- Gamelan Banyuwangen
- Gamelan Jawa, kagungan nada kang luwih lembut lan ngagem tempo luwih alon.
- Gamelan Banyumasan
- Gamelan Sundha, musikipun mendayu-dayu lan didominasi swanten suling.
- Gamelan Crebonan
- Gamelan Bali, temponipun cepet.
- Gamelan Malaysia
Pathet
Inggih menika ukuran endhek-dhuwuring laras, minangka
wates wilayah nada.
Ing laras sléndra wonten tigang pathet, yaiku
- Sléndra pathet nem (6)
- Sléndra pathet sanga (9)
- Sléndra pathet manyura (Myr)
Ing laras pélog ugi wonten telung pathet, yaiku
- Pélog pathet lima (5)
- Pélog pathet nem (6)
- Pélog pathet barang (Br)
Pathet iku kadosta panggenan kanggo gendhing utawa ingkang
ngatur gendhing. Ing wayang kulit mènawi
ditanggap ing wayah dalu ugi migunakaké pathet ing tabuhan gamelan. Pathet
iki mertandaké wayah, kadosta
- Sléndra pathet nem saka jam 09.00-12.00 bengi
- Sléndra pathet sanga saka 00.00-03.00 esuk
- Sléndra pathet manyura saka 03.00-06.00 esuk
Kasusastran babagan Gamelan
1. Blimbingan
yaiku, wujud wilahan gender, slenthem, demung, saron lan peking kang tengahipun
ngagem lingiran (penampang trapesium).
2.
Niyaga yaiku, paraga ingkang ngayahi nabuh gangsa
(gamelan).
3. Paniti
yaiku, paraga kang kajibah mranata tata rakiting gangsa ing panggung lan
ngupakawis gangsa.
4. Karawitan
yaiku, gumelaringgangsa saprabte, saged wujud pagelaran mandhiri utawi kagem
ngiringi pagelaran sanesipun.
5.
Warangana yaiku,
tiyang putri kang ngrengga karawitan kanthi tetembangan.
6.
Saprangkat yaiku,
gangsa jangkep laras Slendro lan Pelog.
7. Sapangkon yaiku,
gangsa kang boten jangkep namung laras Slendro utawi Pelog kemawon.
8. Cokekan
yaiku, pagelaran karawitan kanthi ricikanipun Gender, Slenthem, Kendhang Batangan,
Siter, Gong Kemodhong.
9.
Alusan yaiku,
wujud gamelan Gender, Gambang, Rebab, Siter,lan Suling.
10. Balungan yaiku, wujud gamelan arupi Demung, Saron lan
Peking.
Klasifikasi Gamelan
1. Wujud Tebokan
Inggih menika jinising gamelan kang carane nabuh kanthi dithuthuk,
digebug, dikeplak lan ditabok. Salah sawijining jinis tebokan inggih menika
kendhang kang ditabuh kanthi kombinasi antara tlapakan lan driji. Kendhang
diselehake ing wadhah panyangga saka kayu kang wujudipun memper huruf Y. Swara
kendhang umumipun dlang, dlong, dhah,
dheng, thung, ket, tong lan tak.Wujud kendhang maneka warna kadosta
kendhang ageng, kendhang ketipung, kendhang batangan lan kendhang sabet.
·
Kendhang Ageng, yaiku kendhang kang paling ageng
ukuranipun lan ugi ngasilaken swara kang cendhek dhewe.
·
Kendhang Ketipung, yaiku kendhang kang paling
cilik lan ngasilaken swanten paling dhuwur.
·
Kendhang Batangan, yaiku kendhang kanthi ukuran
sedheng kanthi swanten luwih dhuwur tinimbang kendhang ageng. Kendhang menika
biasa ditabuh kagem ngiringi tari/joged lan gendhing.
·
Kendhang Sabet, yaiku kendhang kanthi ukuran
sedheng kang luwih alit sithik tinimbang kendhang ageng lan luwih ageng
tinimbang kendhang batangan. Kendhang menika biasa ditabuh kagem ngiringi
pagelaran wayang.
2. Wujud Wilahan
Inggih menika gamelan ingkang wujudipun wilahan, kang ditabuh kanthi
dithuthuk kadosta Gender, Slenthem, Gambang, Demung, Saron lan Peking.
·
Gender, yaiku piranti gamelan kang kasusun ing papan kados ayunan lan ing
ngandhapipun wonten tabung kang ginanipun kangge ngatur gema swantenipun.
Cacahipun wonten 14 wilah, saking laras 6 ageng – laras 3 alit.
·
Slenthem, yaiku piranti gamelan wujud balungan kang ngasilake swanten
alus katimbang balungan sanesipun. Cacahipun wonten 7 wilah Pelog lan 6 wilah
Slendro.
·
Gambang, yaiku piranti gamelan saking kayu kanthi tabuh kang luwih dawa.
Cacahipun wonten 21 wilah, wiwit laras 5 ngandhap ngantos laras 5 inggil.
·
Demung, yaiku piranti gamelan wujud wilahan logam kang kasusun sadhuwure
rancakan kayu. Ukuranipun paling ageng lan ngasilaken swara paling cendhek.
·
Saron, yaiku wujud saron tengahan kang ngasilaken swanten luwih dhuwur
saoktaf tinimbang demung. Cacahipun wonten 7 wilah Pelog lan 6 wilah Slendro.
·
Peking, yaiku wujud saron paling alit nanging kagungan swanten paling
dhuwur lan wilahan kang luwih kandel. Swaranipun luwih dhuwur saoktaf tinimbang
saron barung lan kathuthuk kanthi singat/sungu mahesa.
3. Wujud Wilahan Pencon
Inggih menika gamelan ingkang wujudipun wilahan kanthi tambahan encon
utawi jendhulan wonten ing tengahipun, kang ditabuh kanthi dithuthuk kadosta
Slentho, Gong Kemodhong lan Kecer.
·
Slentho, inggih menika wujud gamelan wilahan
kados dene saron kanthi tambahan encon ing tengahipun.
·
Gong Kemodhong, inggih menika wujud gamelan kang
kasusun saking 2 wilah kang dipuntabuh teturutan kanthi tambahan encon ing
tengahipun.
·
Kecer, inggih menika wujud gamelan kang
ditangkubaken kaliyan pasanganipun kang wujudipun kados piringan simbal namung
kanti ukuran alit.
4. Wujud Pencon
Inggih menika piranti gamelan kang wujudipun bunder kanthi tambahan
enchon ing tengahipun kang ditabuh kanthi dithuthuk.
·
Bonang, yaiku piranti gamelan arupa pencon kang
kasusun dados 2 baris (brunjung lan dhempok), saben sabaris kasusun saking 5
utawi 6 pencon dados cacahe wonten 10 utawi 12. Wujud bonang wonten 3 yaiku
bonang panembung (paling ageng), bonang barung (tengahan), bonang penerus
(paling alit). Ukuran menika wau ngasilaken swanten khas saben bonang.
·
Kethuk lan Kempyang, yaiku piranti gamelan pencon
kang kasusun ing papan kados ayunan. Ginanipun kangge tandha ajeging wirama lan
nedahaken jinising gendhing (Lancaran,Ladrang,Ketawang lsp)
·
Kenong, yaiku piranti gamelan pencon kang gadhah
ukuran paling ageng ing kelompok gamelan kang diayun. Cacahipun wonten 6
pencon.
·
Kempul, yaiku piranti gamelan kang digantung ing
gayor ingkang bentukipun kados gong nanging luwih alit kanthi swanten luwih
dhuwur.
·
Gong, yaiku piranti gamelan paling ageng kang
kadamel saking tosan. Swaranipun paling gedhe
lan nadanipun paling cendhek, gong biasa ditabuh ing pungkasaning akhir.
Gong kabagi dados 2 yaiku gong ageng lan gong suwukan.
5. Wujud Kawatan
Inggih menika wujud gamelan ingkang kadamel saking kawat kados Rebab,
Siter lan Clempung kanthi cara nabuh digesek lan dipethik/cuwik.
·
Rebab, yaiku piranti gamelan kang ditabuh kanthi
digesek kang gunanipun kangge murba lagu,damel variasi lagu lan kangg buka
gendhing.
·
Celempung lan Siter, yaiku piranti gamelan kang
ditabuh kanthi dipetik kanthi cacah senar wonten 11 lan 13 pasang.
6. Wujud Pipa
Inggih menika piranti gamelan kang kadamel saking pring kanthi cara
ngungelaken dipun sebul, kadosta suling.
·
Suling, yaiku piranti kang kadamel saking pring
kanthi ukuran ½ meter. Caranipun ngungelaken kanthi dipun sebul, kangge damel
variasi melodi. Swanten kaasilaken saking rongga angin kang digeterake liwat
sebulan angin.
7. Kemanak
Inggih menika piranti gamelan kang wujudipun memper gedhang, kang
biasanipun sami dipun tabuh kangge ngiringi bedhayah.
Komentar
Posting Komentar